Bij onze zoektocht naar een nieuw schip kwamen wij uiteindelijk uit bij Sailing World in Lemmer op het terrein van Scheepswerf Maronier.
Hier stond de GibSea 105+ “Alea” uit 1983 van een Duitse eigenaar. Nu staan schepen van Duitsers bekend als goed onderhouden.
Foto’s: Henk Kayser
Klik voor op de foto’s voor een groter formaat
Wij waren er al op gewezen dat zij een osmose- behandeling onderging.
Het bleek echter dat bij een keuring osmose geconstateerd was. De eigenaar had de gelcoat laten schillen en de romp met zoet water laten spoelen. Geld voor een verdere behandeling was er niet.
Het voordeel was dat je het laminaat goed kon zien en inspecteren en je hebt een goede onderhandelingsbasis. Het nadeel: je koopt een projectboot.
Uit het ANWB keuringsrapport:
Onderwaterschip:
Vochtgehalte onderwater:
Beperkt. Gezien het lage vochtgehalte lijkt hot-vac niet nodig, wel spoelen, bij voorkeur met gedestilleerd water. Impregneerhars gebruiken om luchtinsluitingen vol te laten zuigen.
Blaarvorming door osmose: Nee. Gelcoat is verwijderd.
De rest van het onderwaterschip wordt door de keurmeester met ruim voldoende beoordeeld.
Slijtage roerlagers en buitenlager schroefas is beperkt.
Wel wordt opgemerkt dat het roer vochtig is.