Toen ik in 2005 mijn GibSea kocht gaf de keurmeester aan dat het roer behoorlijk nat was.
Op mijn vraag wat hieraan te doen was zijn antwoord: “Jaarlijks laten inspecteren en zo lang mogelijk doorvaren totdat er sporen van delaminatie komen.”
Hij dacht dat er nog wel een jaar of 3 tot 5 met dit roer gevaren kon worden.
Na 11 jaar vond ik in het najaar van 2016 dat, hoewel bij inspectie het roer er nog goed uit zag, het niet meer verantwoord was om zo door te varen.
Mijn vaste werf, Jachtwerf Van Dam aan de Oude Wetering in Leimuiden, zou een nieuw roer maken.
Foto’s: Henk Käyser
Op 21 oktober 2016 gaat het schip de wal op en wordt het roer gedemonteerd.
Van Dam zal tijdens de winterstop een nieuw roer maken.
Peter van Dam stelt voor om het roer van of eiken of iroko planken te maken. Een massief roer is weliswaar iets duurder dan een met schuim gevuld roer, maar is sterker en heeft geen last van inwatering.
GibSea 105+ “APJ” op de wal bij Jachtwerf Kraan.
– de vaste winterstalling –
Willem van Dam demonteert het roer
Het roer is bijna gedemonteerd.
Het achterschip wordt boven het talud gereden zodat het roer er onderuit gehaald kan worden.