Het roer zag er in eerste instantie helemaal niet slecht uit en we vroegen ons zelfs af of het roer nog wel een aantal seizoenen mee kon.
Bij de demontage bleek pas hoe slecht het was.
Het roer was erg nat met delaminatie als gevolg.
Op de foto’s is duidelijk te zien dat het roer opgebouwd was uit een aantal lagen multiplex drijfnat waren. De lijmlaag tussen de diverse lagen had los gelaten.
Niets te vroeg.
De roerkoning is nog in prima conditie en kan hergebruikt worden.
Peter van Dam stelt voor om een het nieuwe roer van massief eiken, teak of iroko te maken.
Uiteindelijk wordt voor iroko gekozen.
Om het onderste roerlager te kunnen demonteren zonder dat het hele roer onder het schip vandaan moet, wordt een uitsparing gemaakt. Dit wordt na montage opgevuld door een klos.
Omdat het schip ook bij vooruit varen last van schroefwerking heeft besluit Peter om het profiel iets aan te passen. Later zal blijken dat dit een goede greep is want in haar vooruit blijkt de schroefwerking beduidend minder te zijn.
Klik op de foto’s voor een groter formaat
Foto’s: Henk Käyser