Foto’s: Henk Käyser
Klik op de foto’s voor een groter formaat
Om een goed beeld van het vochtgehalte in het dek laat ik alle plafondplaten verwijderen en wordt het vochtgehalte gemeten.
Gemiddeld ligt het vochtgehalte tussen de 20 en 25%.
Bij de beslagen is het met 60 – 70% beduidend vochtiger en bij de mastbedrading is het nog erger. Gelukkig is het daar geen balsa maar hardhout en is het vocht niet erg ingedrongen.
Dus worden alle beslagen, scepterpotten en mastdoorvoer gedemonteerd en laten we alles aan de lucht drogen.
Ook wordt het probleem met de vooronder-wantbevestiging aangepakt.
De onderwantputtingen zijn koud aan het dek bevestigd. Na al die jaren is het dek tussen het hoofdschot en het voorste schot van het BB kasje c.q. het SB voorschot van de natte cel gaan doorbuigen.
Het dek wordt ter plaatse verstevigd met een hardhouten klos van 25 mm dik welke tussen beide schotten wordt ingelamineerd.
Een nieuw gecombineerd stoom/heklicht van Aqua Signal wordt aan de mast bevestigd en de elektrische bedrading gerenoveerd en vernieuwd.
Vooral bij de doorvoer door het dek is het een zootje.
Omdat de schroefas aangetast is door putcorrosie wordt deze vervangen en met een Volvo seal gemonteerd. De Volvoseal is een watergesmeerde asafdichting die geen onderhoud behoeft.
Wel is het belangrijk dat je elke keer als het schip weer te water wordt gelaten je de seal goed ontlucht.
Je kan een Volvoseal dus alleen toepassen wanneer hij goed bereikbaar is. Bij de GibSea 105 is dat geen probleem. Je kan er via de bakskist gemakkelijk bij.
Versteviging dek bij BB vooronderwantputting
Versteviging dek bij SB vooronderwantputting
Versteviging op het dek.
3 mm RVS (AISI 316 – zeewaterbestendig)