Bootinbeeld.nl
De GibSea 105 is gebouwd voor de zee en voldoet aan de eisen van Catégorie 1 van het Franse Catégerie de Navigation classificeringssysteem.
Dit is een voorloper van de huidige CE classificering, waarbij Catégorie 1 overeenkomt met CE klasse A, dus oceaan.
De 105 is een echte toerzeiler. Bij alle weersomstandigheden is zij een betrouwbaar en veilig schip.
Ze houdt niet van veel helling. Bij meer dan 20o helling gaat de snelheid er aardig uit.
Tijdig een rif in het grootzeil doet wonderen.
Omdat de Genua het werkzeil is, kan je er ook voor kiezen om de Genua wat weg te rollen. Dit heeft zeker effect.
De plus uitvoering heeft ruim 10% meer zeil. Het is daarom verstandig om, afhankelijk van de koers, bij zo’n 5 Bft een rif in het grootzeil te steken en de Genua zo’n 10% weg te rollen.
Voor de wind kan ze meer zeil hebben.
Ik heb met haar een aantal tochten naar Engeland gemaakt, o.a. met de Toerzeilers meerdere malen vanuit IJmuiden naar Whitby aan de Engelse Noord-Oostkust.
Hierbij hebben we op zee windkracht 7-8 Bft gehad.
Hoog aan de wind varend met een dubbel rif en de Genua voor de helft weggerold haalde zij gemakkelijk een snelheid van 6 knopen.
De 105 heeft een behoorlijke zeeg wat tot gevolg is dat zij nauwelijks water overneemt.
Op zee, bij een windkracht 7-8 en ruim 3 meter golven hebben wij nog nooit vast water aan dek gehad.