De romp bestaat uit een buiten- en binneschaal en is vervaardigd van een met glasvezel versterkte polyester volgens de handlay up methode.
De binnenschaal zorgt voor een deel van de sterkte.
Het dek bestaat uit een sandwich constructie van met glasvezel- versterkte poleyster met daartussen multiplex, hetgeen een stijve constructie geeft (ook nog na meer dan 20 jaar).
In de redelijke ruime ankerbak is voldoende plaats voor een anker, ketting en een of twee stootwillen.
De geanodiseerde aluminium mast wordt gestaagd door een hoofdwant, onderwant en een babystag.
De achterstag geeft voldoende mogelijkheden om de mast te trimmen.
Met behulp van de maststrijkinstallatie kan men de doorvaarthoogte beperken tot ca 2.30 meter.
De Jaguar 25 is sloepgetuigd waarbij het grootste zeil de genua is. Veel schepen zijn tegenwoordig uitgerust met een rolfok/genua.
Het grootzeil kan voldoende getrimd worden, waarbij niet uit het oog verloren mag worden dat het schip een puur toerzeiljacht is.
Het grootzeil is klein genoeg om het tot windkracht 5 niet te hoeven reven. Afhankelijk van de ervaring van de bemanning zal de fok dan echter wel iets wegenomen worden.
Twee lieren en currieklemmen in de kuip maken het bedienen van de fok eenvoudig.
De vallen zijn, zoals in die tijd gebruikelijk was, worden niet naar de kuip geleid, maar aan de mast opgeschoten.
Dit is echter eevoudig te modificeren. Aan de mast zijn twee lieren bevestigd om de zeilen goed te kunnen doorzetten.
De wantputtings zijn aan het hoofdschot met bouten en moeren bevestigd en in het zicht zodat inspectie eenvoudig is.
Technische gegevens:
Lente over alles
Lengte waterlijn
Grootste breedte
Diepgang
Doorvaarthoogte
Rompsnelheid
Waterverplaatsing
Ballast
Zeiloppervlak
Grootzeil
Fok
Stahoogte
Kooien
Watertank
Motor
Ontwerper
Bouwer
7,50
6,70
2,50
1,40
10,40
6,30
1.800
907
~10
~14
1,75
5-6
65
Inboard of outboard
Frank Butler
Russel Marine Ltd
Calvia Works
Prince Avenue
Southend-on-Sea
United Kingdom
m
m
m
m
m
kn
kg
kg
m
m
m
liter
2
2
Foto: Henk Kayser